The Power of Powernaps
Dress Rehearsal-weekenden er ovre. Crewet og Per har været sammen siden torsdag aften til RAAM-test. Målet var at alle skulle møde hinanden og arbejde sammen under nye og slet pressede forhold. Sommerhuset var hyggeligt, men småt, og udfyldte rollen som den camper, der skal være vores hjem i 12 dage i juni, ganske perfekt. Følgebilen, som var crew-chief, Jacobs private bil, har fulgt Per rundt på de nordsjællandske landeveje i alle 26 timer han har været på cyklen. Og crew-skift blev kørt i to-fire timers intervaller. Døgnet rundt.
Søvnsucces på 25 minutter
Første long-stop var på to timer, hvor Per fik et bad, et måltid varm mad og halvanden times søvn mellem klokken 2 og 3.30 natten til lørdag. Da han kommer tilbage på cyklen, er det første gang han prøver, det at blive vækket efter en kort søvn, for nærmest øjeblikkeligt at skulle ud og træde i pedalerne – måske den største gentagne udfordring i et løb som RAAM. Det rammer hårdt. Kan kæmper for at blive vågen. Crewet fører ham ud til en smuk solfyldt morgen langs Strandvejen, men søvnen presser sig unægteligt på. Efter at have forsøgt forskellige ting, beslutter de sig for at prøve en powernap på 25 minutter. Denne viser sig at gøre underværker. Per springer frisk ud på cyklen igen, og har faktisk svært ved at holde watt og tempo nede på det anbefalede niveau.
Overrasket over “the power of the power nap”, som han selv kalder det, bliver det forsøgt igen hen mod aften. Endnu en gang, sender det ham ud på cyklen med en stor dosis frisk energi.
Powernapping er altså en succes.
Cykel-katalog til et helt kontinent
Tre cykler er testet. Enkeltstartscyklen, Cervelo P5, til prærien og de store sletter i midtvesten. Klassikeren, Scott Addict R2, som Per har haft i syv år, som skal bruges til klatring i Rocky Mountains. Og raceren, Cervelo P5’eren til de rullende bakker i Appalacherne. Alle kommer med til Oceanside.
Tilpas mange fuck-ups
Alle i crewet mødte op med en plan og en masse forventninger til, hvordan de bedst håndterer deres rolle og ansvarsområde i crewet. Nogle af forberedelserne bar frugt – andre blev dømt ude. En nakkestøtte fungerede – en elektronisk madplan var for kompliceret. Direct follow er sikrest – og ruteplaner kan man aldrig ha’ på for mange platform. Weekenden var altså præcis den succes, som Per havde håbet. På vej i seng, siger han med træthed i stemmen, “vi lavede tilpas mange fuck-ups og fik en hel masse ud af det.”
Dress Rehearsal har dermed kostet Per 16.000 kalorier og et par nattesøvne. Til gengæld har han rundet en lang træningsperiode af med en succes og et godt sammenrystet crew.
23 dage til start.